Finnish American Chamber of Commerce Floridan sesongin kolmanteen aamiaistilaisuuteen oli saatu puhujaksi Christer Sundell.







Christer on lähtöisin Uudenkaarlepyyn Jepuan kylästä ja valmistunut Åbo Akademin kauppakorkeakoulusta. Christerin kansainvälinen ura alkoi 1978 Melbournesta Australiasta, jossa hän työskenteli Gas and Fuel Corporation nimisessä kaasunjakeluyhtiössä yhtiössä eri markkinointprojektien kanssa.


1979 hän palasi Suomeen ja toimi sen jälkeen vuosina 1980 -1987 vientipäällikkönä Ahlströmin Italian suodatinpaperia valmistavalla tehtaalla. Kielen oppiminen oli välttämätöntä, sillä paperitehtaalla, jossa vain harva neljästäsadasta työntekijästä puhui joten kuten englantia, ei auttanut muu kuin opetella itse uusi kieli. 3-4 kuukauden jälkeen Christer puhui sujuvasti, ei täydellisesti, uutta kieltä ja pystyy nyt kommunikoimaan 8-9 kielellä.
Vuonna 1987 hän muutti Singaporeen ja toimi siellä Ahlströmin paperiteollisuuden Asia-Pacific aluevetäjänä vuoteen 1990. Tänä aikana keskityttiin saksalaisten kilpailijoiden eliminointiin Aasian markkinoilla tehden tilaa Ahlströmin Etelä-Koreassa sijaitsevalle uudelle suodatinpaperitehtaalle. Vuosina 1980-1990 Ahlstömistä tuli Euroopan kolmosesta maailman johtava suodatinpaperivalmistaja.
1990 Christer muutti Atlantaan perustamaan Ahlström Paper Corporationin. Christer toimi Ahlström Paper Corporationin hallituksen puheenjohtajana vuoteen 1995, jolloin hän siirtyi italialaisen autosuodatinvalmistajan UFI Filters Inc:in palvelukseen Atlantassa toimien yrityksen hallituksen puheenjohtajana, toimitusjohtajana ja talousjohtajana vastuualueenaan Pohjois- ja Etelä-Amerikka. Tänä aikana Kiinaan ja Brasiliaan rakennettiin uusia autosuodatintehtaita.
Atlantan aikaan mahtuu myös tutustuminen Ferrari F1 teamin toimintaan ja varsinkin Ferrarilta, mutta myös muilta F1-talleilta löytyy UFI Filters Inc suodattimia. Suodattimia F1 autoissa on yleensä kolminkertainen määrä verrattuna normaalin tehdasvalmisteisen auton neljään suodattimeen.
Sundellin esityksessä saimme myös kuulla, että F1- sarjaan on pyrkimässä uusi Michael Andrettin General Motorsin rahoittama Cadillac talli. Uusilta talleilta veloitetaan tänään 200 miljoonan dollarin liittymismaksu, mutta jo olemassa olevat tallit haluaisivat nostaa liittymismaksun 600 miljoonaan dollariin. Jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, Cadillac-talli nähdään F1-lähtöruudukossa vuonna 2026 Renaultin moottorilla. Samana vuonna myös Audi saapuu Formula ykköseen ostettuaan Team Sauberin, joka tänä päivänä kilpailee Alfa Romeo nimen alla Ferrarin moottorilla. General Motorsin lähdettyä mukaan Formula ykkösiin, Ford ei voi muuta kuin liittyä joukkoon. Ford on tehnyt sopimuksen Red Bullin kanssa ja tulee olemaan Red Bullin moottoritoimittaja vuodesta 2026. Uuden moottorin kehitys on jo lähtenyt käyntiin.

Mielenkiintoista kuultavaa tarjoili tämä ennakkoluuloton maailmanmatkaaja Suomen Jepualta, jonka tiet toivat Australian, Italian ja Singaporen kautta Amerikkaan.
Kuvat ja teksti Satu Barish
maaliskuu 2023